Festés és fonás

A növényekkel való festés nagyon sok időt és munkát követel. A végeredmény azonban mindenért kárpótol!

Az alapanyagot, mely vagy kész fonal, vagy gyapjú, vagy gyapjú, selyem összekártolva stb.,  festés előtt be kell pácolni, hogy a szálak megnyíljanak, és jobban felvegyék a festéket. A páchoz timsót és borkősavat használok. A pácolási eljárás vagy meleg vagy hideg (J. Harborth). A meleg pác egy óra, a hideg több nap. Vannak olyan festési eljárások, ahol a bepácolt gyapjút 3-5 napig zárt edényben nedvesen kell tartani. A gyapjú bírja, ha főzöm, a hirtelen hőmérséklet-ingadozást nem szereti.

Meleg pác

A festőanyagot mindig elő kell készíteni. Van, hogy elég egy éjszakára beáztatni, és másnap 1-1.5 órát főzni, mire festésre kész, de a vörösfát pl. 7 napig kell áztatni, majd 6 órán keresztül főzni, mire lehet vele festeni. Főzés után le kell szűrni és festőzsákba kötni.

Bíborbogár

Vörösfa

Kékfa

A festés után kihűl a fonal a festőlében (van, hogy egy éjszakát még benne van), aztán kiveszem, és kimosom a felesleges festőanyagot belőle. Ez sosem tökéletes, így a következő mosáskor is mindig távozik felesleges festőanyag. Majd, hogy jobban fixáljam a színeket, ecetes fürdő következik, végül jön a "pihentető fürdő", mely mosódiós, illóolajos vagy gyapjúmosószeres vízben történik.

A gyapjút/fonalat tehát nagyon sokat kell mozgatni, igyekszem vele kíméletesen bánni, hogy ne kuszálódjanak és nemezelődjenek a szálak.

A szárítás, hacsak lehet, szabad levegőn történik, általában 2-3 nap ( ha melegebb van, gyorsabban megy).

Aztán jöhet a fotózkodás, a címke, és már csak a gazdájukat várják.


A fonalakat SOSEM festem mikróban, egyrészt mert nincs, másrészt a mikró mindent megöl, ami élő.


Vegyi festékkel is festek. A felhasznált enyhén savas bázisú festék az Ashford cégtől származik.






Különböző összetételű fésült szalaggyapjúból (selyem, alpaca stb.), melyet festés után rokkán fonok, is készítek fonalakat.
A rokkán való fonást első alkalommal Füzes Zsuzsa (harmat-cseppek.blogspot.hu) mutatta meg, őtőle vettem a rokkámat is, mely egy hordozható Kromski Sonata.


A fonás egy léleknyugtató és kreatív tevékenység, melyet mára szinte elfelejtettünk. Az ember ül a rokka előtt, ütemesen jár a pedál, surrog a kerék, közben az orsón gyűlik a fonal, mely szinte hihetetlen módon a kezünkben lévő szöszből teremtődik a sodrat segítségével. Meg kell találni a megfelelő ritmust, össze kell hangolni a kéz és a láb munkáját. Közben a gondolataink is szárnyalhatnak!

II.Magyar Gyapjúfesztivál, Taliándörögd

II.Magyar Gyapjúfesztivál, Taliándörögd

II.Magyar Gyapjúfesztivál, Taliándörögd


A fonalak minden kis szösszenete többször átmegy a kezeim között, mikor megkártolom, megfestem, mosom, és végül fonás közben is. Szeretettel és örömmel készülnek. Hogy aztán ügyes kezek csodákat varázsoljanak belőlük.






Minden anyag másként viselkedik, mást mutat magából.

Merino

De mindegyikük gyönyörű.

Napfényben fürdőzve

A kézzel font fonalak természetükből adódóan sosem olyan egyenletesek mint a gépi fonalak, előfordulhatnak bennük kisebb csomók, illetve a feszesség is változhat.











Festőnövények



A legtöbb festőnövény gyógynövény is egyben, de kevesen ismerik "festőerejüket". Nem mérgezőek, így festéskor nem kell különös elővigyázatosság, főzéskor az enyhe vagy éppen erős gyógynövényillatot kell "elviselni".

A növényi festés nagy idő- és energiaráfordítást igényel, van, hogy egy hétig is eltart a festési folyamat. Cserébe hihetetlen színek keletkeznek a fazékban, minden egyes fonalnál rá lehet csodálkozni az eredményre.
A növényeket igyekszem termeszteni, ill. gyűjteni is, természetesen, amelyek Magyarországon megtalálhatók.

Többek között a következő növényekkel festek:

Cickafark (Achillea millefolium)
Európában sokfelé nő, igénytelen növény, már a mi a talajviszonyokat illeti. A gyógyászatban igen gyakran használt gyógynövény.





Palástfű (Alchemilla vulgaris)
A rózsafélék családjába tartozik, Közép-Európában, Észak-Amerikában és Ázsiában honos. Az alkimisták csodálatos erőt tulajdonítottak ennek a növénynek. Teáját női bajokra isszák.



Festőbuzér (Rubia tinctorum)
Dél-Franciaországban, Spanyolországban, Görögországban és Kis-Ázsiában fordul elő. Festéshez a gyökerét használjuk. A homeopátiás gyógyításban vesekő ellen használják.



Kékfa (Haematoxylon campechianum)
Közép-Amerikában honos fafajta, de Ázsiában is termesztik. A faanyag kemény és nehéz, kívül kékes fekete, belül vöröses barna. Tintakészítéshez is használják.




Kutyabenge (Frangula alnus)
Három méter magasságot is elérheti a bokor, és kedvező feltételek mellett fává is fejlődhet. Európában és Ázsiában honos. Fája könnyen törik. régen a lőporkészítésnél használták. festéshez és gyógyszerként a kérgét használják (orvosságként egy évig kell szárítani, mert a friss kéreg hánytató hatású). Hashajtó teaként fogyasztják. Festeni a bogyójával is lehet, ha teljesen érett és mélyfekete színe van.



Bíborbogár (Coccus cacti)
Egy tetűfajtáról van szó (Mexikó, Texas, Kalifornia stb.), mely a kaktuszon él. Keresett színezőanyaga a kármin, ezért évszázadok óta kaktuszültetvényeken tenyésztik. Ételek és kozmetikai szerek színezőanyagaként is használják. A festőanyag szintetikusan is előállítható.





Vörösfa




Szantálfa (Pterocarpus santalinus)
A vörös szantálfa nem összetévesztendő az illatos fehér szantálfával. Paliszandernek is nevezik. Gyógyhatásáról is ismert és használatos.






Orleánfa (Bixa orellana)
Vagy más néven lángfa. Őshazája Dél-Amerika, de ma már a Föld más trópusi vidékein is termesztik. A festőanyag a magok héjában található. Selyem- és gyapjúfestéket állítanak elő belőle, de élelmiszerek, vörösbor, sajt és kozmetikai szerek színezésére is használják.

A festőanyag meglehetősen fényérzékeny, így a magokat is sötét helyen kell tárolni.





Kemendi Ágnes: Festőnövények
Móra Könyvkiadó 1989

"Háziszövetek kifestése címmel 1864-ben egy falusi polgárasszony cikket írt a városi újságba, a Kolozsvári Közlönybe, és többek között azt tanácsolja: „A gyapjú sárgára festéséhez szedj zsoltinát, vagy ehelyett hánts vadalmafahéjat.” A szöveg így, minden magyarázat, botanikai leírás nélkül közli a receptek egész sorát. Nem volt ebben akkor semmi szokatlan, a növényeket ismerték, és városon is volt kihez szóljon az írás.
Ugyanebben az időben a kémikusok lázasan kísérleteztek azon, hogy az első szintetikus úton előállított festék, a szászkék után továbbiakat is találjanak. Es valóban, egyre-másra kerültek ki új festékek a vegyészek laboratóriumaiból. Az ibolyaszínre festő mauvein nagyüzemi gyártásával (1856) pedig megkezdődött a szintetikus festékek iparszerű előállítása. A 19. század végére már jórészt ezekkel dolgoztak a festők. (Nemcsak a textilfestők, de minden más, festékekkel dolgozó mester, iparos is gyári színezéket használt a természetes festékanyagok helyett.)
Hamarosan vidéken, faluhelyen is népszerűek lettek a „bolti” festékek, valamint a gyárilag festett pamutfonalak, cérnák, szövetek. A 20. század elejére már csak a távol eső, földrajzilag elzárt kis falvakban festegettek növényekkel. És ezzel több ezer év tapasztalata, tudásanyaga látszólag el is tűnt az elmúlt 150 év alatt."